Att spara som student


Alla någorlunda erfarna investerare har vid ett eller annat tillfälle hört devisen "to pay yourself first", dvs att ens långsiktiga sparande har förtur framför räkningar, nöje och dylikt. Rimligtvis borde svårighetsgraden för denna princip avta med ökad inkomst, då de fasta kostnaderna förhoppningsvis inte ökar i samma takt som lönen (även om vissa har den dåliga vanan).

Som student kan marginalerna vara knappa. Personligen får jag ut ungefär 10 600 kr per månad plus 1000 kr i bostadsbidrag, sedan försvinner 3800 i hyra och så vips var det inte så mycket kvar tills nästa utbetalningen. Hittills har jag lyckats med att investera 1500 kr i månader vilket jag gladeligen gör då de förväntas mångdubblas tills jag faktiskt behöver dem. 

Så om detta inlägg någonsin når en annan student, här kommer mina främsta tips för att skära ner månadskostnaderna.

1. Bo billigt. Bor du i en studentstad finns det förhoppningsvis studentbostäder som antingen är lägenheter eller korridorsrum, där de senare i regel är runt tusenlappen billigare i månader (och i mitt fall betalar jag bara hyra under terminerna!) 

2. Matlåda! En riktig klyscha, men jag ser allt för ofta (och faller offer för själv), studenter som utan eftertanke beställer sushi med hemkörning direkt efter CSN:s ankomst. Skaffa disciplinen att kvällen innan laga lite extra mat och spara till morgondagen!

3. Föra! I sann studentanda måste jag förespråka den ekonomiska vikten av att föra innan utgång istället för att bälga i sig samma mängd på krogen. Ponera att du dricker 3 st 33 cl innan en utgång. Dessa kan du få för 35-40 kr på systemet, medan du gladeligen hade betalat 60-80kr st på krogen. Många bäckar små ;)

4. Extraknäck. Plugget är allt som oftast tids- och resurskrävande och är därmed ofta svårförenligt med extrajobb. Frukta ej, för det finns en lösning på detta, om än inte så ortodox. Man kan exempelvis använda appar som Yepstr för att få loss några hundralappar en kväll eller för en hundpromenad. Man kan även fynda på second hand och flippa på tradera om man har lite koll på vad prylarna egentligen kan gå för. Sist men inte minst så kan man alltid skaffa sig ett timjobb i mataffären, om än inte så lukrativt, men smaken är som baken.

På återseende!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt första inlägg

Handelsbanken och SCA borta ur portföljen!